Deževen petek v Ljubljani. Kletna dvorana Gospodarskega rastavišča pa polna znanih obrazov. Jana, Karmen in Maja, pa Andrej, Bojan, Jože, predstavniki ministrstev in še 150 fac iz bazena "zainteresirane javnosti". Zbrali smo se na posvetu, ki ga je v okviru sejma športa Aktivni in fit ter Natour Alpe - Adria, organiziral konzorcij Odprimopoti.si.

Konzorcij Odprimopoti.si združuje 14 slovenskih organizacij, povezanih s kolesarjenjem in turizmom. Njihov namen je usklajeno in celovito delovanje za načrten razvoj gorskega kolesarjenja in kolesarstva. Če so po eni strani močno vpeti v sprejemanje kolesarjem prijazne zakonodaje, se po drugi strani na posameznika obračajo že s svojim logotipom: ozaveščam, vzdržujem, spoštujem, kolesarim.

Posvet je začel novi predstavnik konzorcija, Peter Dakskobler, ki je mnogim najbolj poznan po organizaciji Soča Outdoor Festivala. Prav odpoved soškega festivala 2015 je bila osnova lanskega srečanja, kjer so govorili predvsem o turističnem vidiku gorskega kolesarjenja. Letos so se usmerili v posameznika. Gorskega kolesarja, ki spoštuje naravo, v gorah tudi hodi in smuča, ne divja in ne smeti.

Po predstavitvi dela in smernic konzorcija je Peter napovedal mednarodni izbor govorcev. Ti se na različnih področjih ukvarjajo z gorskim kolesarjenjem in prav vsak od njih je v svojem predavanju izpostavil neko posebnost.

Govorci

Gašper Cerar iz Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije je povedal, da lahko tudi slabi dogodki pripeljejo do dobrih rešitev. Po katastrofalnem žledolomu so za sanacijo škode odprli Zakon o gozdovih in pripravili nekaj sprememb. Ker zakonov ne moreš spreminjati kar vsak dan, je bila to idealna priložnost, da so vnesli še nekaj popravkov, ki koristijo tudi kolesarjem. Po novem je lastnik gozda razbremenjen odgovornosti za aktivnosti nelastnika. V praksi to pomeni, da lastnik ne odgovarja, če se tebi kot posamezniku v njegovem gozdu nekaj zgodi. Torej en razlog manj za strah pred gorskimi kolesarji.

Jernej Šarkan in Andrej Remškar iz TKO PD Tržič sta zastopala eno bolj aktivnih gorskokolesarskih ekip na terenu. Jernej je seveda tisti, ki je rinil kolo na Vrtačo. Ko mu je mama povedala, da ga doma čaka modra kuverta iz Celja, mu nikakor ni šlo v glavo, kaj naj bi tam ušpičil. No, kmalu je izvedel in z dogodkom postavil izhodišče letošnjega foruma. Andrej je preletel razmere na Gorenjskem in se ustavil v njihovem gorskokolesarskem raju nad Tržičem.

Najprej seveda pikro. Dobro novico so na televiziji predstavili klišejsko - s sliko gorskega kolesarja na DH kolesu in s FF čelado. V TKO PD Tržič so se zbrali zanesenjaki, ki res delujejo po štirih načelih konzorcija. Urejajo, vzdržujejo in označujejo poti, zbirajo in posredujejo informacije, izobražujejo in vzpodbujajo. Njihovo delo so zajeli v lepo urejenem zemljevidu gorskokolesarskih poti na tržiškem.


Peter Zajc je eden od pobudnikov konzorcija Odprimopoti.si. Bil je tudi njegov prvi predstavnik. Poudaril je, da je gorsko kolesarjenje, tako kot ostali športi, oblika rekreacije. In medtem ko nekatere aktivnosti potrebujejo štadione, dvorane ali drugačne objekte, je gorsko kolesarjenje šport na prostem. Želimo le prost dostop v gozdove. In prav tu trčita skupaj javni interes in zasebna lastnina. Zaenkrat velja, da razen na javnih gozdnih cestah lahko kolesarimo le tam, kjer lastnik izrecno dovoli. V bodoče pa bi radi kolesarili tam, kjer to ni prepovedano. Med enim in drugim je velika razlika!

Darco Casin je Švicar. Z nekaj zvočnimi težavami se je na konferenci pojavil preko Skype povezave. Govoril je o odraščanju gorskega kolesarjenja skozi pubrteto v zrelost. Zanimivo je bilo njegovo razmišljanje o električnih kolesih. V Švici je tako že skoraj vsako tretje prodano gorsko kolo. Naša največja vrednota je (prosti) čas in prav ta kolesa naj bi ga po njegovem optimizirala. Verjetno je tudi v tem del resnice, do odgovora pa bo moral priti vsak sam. Vsekakor pa bodo e-kolesa kmalu močan igralec v vseh segmentih gorskega kolesarjenja.

Iz Avstrije je v Ljubljano prišel Andreas Pfaffenbichler. Zakonodaja in zasebna lastnina tam gorskega kolesarja omejujeta še precej bolj kot pri nas. Pri severnih sosedih še kako velja odgovornost lastnine, zato lastniki pogosto prepovedujejo prehod kolesarjem preko svojih posesti.

Tudi kaznovalna politika je bolj stroga in kazni, ki znajo biti zelo visoke, niso redke. Zanimivo je, da prepovedi veljajo le za kolesarje, ne pa tudi za pohodnike. Zato so ob podobnem incidentu, kot je bila Jernejeva Vrtača, organizirali protest. Po makadamski poti, kjer ne smejo kolesariti, so množično peš porivali kolesa.

Velik kolesarski preskok, ki ga je v zadnjih letih naredila Hrvaška, še posebej pa Istra, je predstavil energije polni Martin Čotar. Že res, da pri njih zakonodaja manj omejuje kolesarje, a za napredek so vseno potrebni delovni ljudje z vizijo.

Pobudo je prevzela Istra Bike in celostno pristopila k urejanju in označevanju poti, organizaciji dogodkov, povezovanju turističnih in ostalih servisnih dejavnosti ter promociji. Izdelali so simpatičen in pregleden sistem označevanja. Dejavnosti sofinancirajo turistične skupnosti in občine preko prijavljenih projektov. Še največ težav jim povzroča država, ki bi rada kolesarske poti urejala po svoje. V gozdove bi naselili kar cestne prometne znake.

Predavanja je zaključil Italijan Luca Bosco. Že njegov priimek pove, da je rad v gozdu. Še najraje s kolesom. Je eden od organizatorjev spusta z Matajurja in govoril je o njhovem pristopu k organizaciji prireditve. Po začetni negotovosti so z lepim pogovorom pridobili lokalno prebevalstvo.


Okrogla miza

Drugi del foruma je bila okrogla miza. Prej prazne stole pred publiko so še enkrat zasedli predavatelji in poslušalci smo dobili priložnost za vprašanja. Najboljše je bilo postavljeno že na začetku. Denis je provociral na temo: kako bi reagirala gorskokolesarska skupnost, če bi namesto Jerneja inšpektorica opozorila - kaznovala voznika motokros motorja? Bi mu privoščili? Bi ga branili? Odgovor ve vsak sam. A bodimo pošteni, marsikdaj smo zelo pristanski.



Potem so nas organizatorji začeli poditi iz dvorane. Verjetno je nas čas že potekel, a ob zanimivih temah tega sploh nismo opazili. Za predvideno delavnico je tako zmanjkalo časa. Ali pa tudi ne. Pred dvorano so nastale gruče prijateljev, ki so neformalno obdelovali teme, začete v dvorani. Tudi afterparty lahko navrže dobre ideje.

Osnovi za prva dva foruma konzorcija Odprimopoti.si sta bila incidenta na različnih ravneh gorskokolesarskega delovanja. Kaj, ko bi bili izhodišče tretjega foruma dobri rezultati, h katerim bi pripomogel vsak gorski kolesar. Tudi ti!

Kolesari! Vzdržuj! Spoštuj! Ozaveščaj!

Na uvodni fotografiji Jernej Šarkan, vse fotografije Matej Hartman

Preberi še:
Napovedujemo: Forum "Vsi smo Jernej"
Viralna zgodba vikenda: Facebook inšpekcija

Z uporabo strani mtb.si soglašate z uporabo piškotkov. - Podrobnosti.