"Četiri kola, malo žice, evo ti opelice," piše na avtu Slavka Komela, slovenske reli legende. Prevedeno v kolesarski žargon: "Dve gumi, par cevi in že se mi smeji."

Ko zavrtim čas za 20 let nazaj, v čas, ko smo z istim kolesom vozili kros in spust, ter se nato v tisočinki sekunde postavim v današnji čas, ko za vsak tip hribčka uporabljamo drugačno kolo, se upravičeno zamislim: “Mater, kakšen napredek”, ali pa “Pi**a smo hlapci in konzumiramo vse, kar nam marketing nosi pod nos. Kakšen bull shit!” Dejstvo je, da smo tudi pred 20 leti prikolesarili na hrib in se prav tako adrenalinsko spustili z njega.

“Kakšen bull shit,” si upravičeno drznem izgovoriti naglas! Dvajset let sem na gorskem kolesu, sem bike konstruktor, bike product manager, uvoznik in MTB fotograf. Skratka, vem veliko zgodbic, ki jim večina ne bo verjela ;)

Za uvod par ključnih trenutkov v zadnjih letih, zaradi katerih kolesa ločim le še po barvi in nič več po znamkah:

1999:
Leto velikih premikov v slovenskem gorskem kolesarstvu: tekma svetovnega pokala v Mariboru, Bajkerski glasnik in prvi bike park v Sloveniji, na Starem vrhu … dobro je letelo! To so bili časi, ko nisi kar šel v trgovino in kupil DH kolo, DH opremo, ker je bilo tega v Sloveniji za vzorec. Moje takratno kolo za DH je bilo ROG oversized, custom made, deore LX … Spredaj in zadaj 0 cm hoda. Top zadeva! Zgolj 40 sekund za Janezom Grašičem, ki je vozil na Tomacu. Janez me je ocenil, da sem nor. Kar me je podžgalo, da sem naslednje leto imel v garaži “novo” rabljeno DH kolo, Scott FX-DH. Spredaj RS Boxxer WC s 15 cm hoda, zadaj 17 cm hoda, nastavljiva medosna razdalja … O njem so v Bike reviji pisali v superlativih, seveda, naredil ga je “kultni” Peter Denk. Na progi šok! Zgolj 5 sekund hitrejši od ROGa!! Moje prvo spoznanje, da kar se sveti, še ni nujno zlato, oz. moj prvi kontakt z MTB marketingom.

2004:
Če se ne motim februarja, ko je bil izdelan moj prvi prototip kolesa – Elan Frisky. Velikost XL, narejen za Gorazda, brez barve … Priznam, naredil sem en kiks pri zadnjem levem drop outu. All mountain kolesa so “pain in the ass”: morajo biti lahka, imeti 13-15 cm hoda in morajo biti toga. Te tri stvari se med seboj izključujejo! Lovili smo težo 12,7 - 13 kg za kolo s 140 mm hoda. Reducirali težo. Izvajali smo simulacije metode končnih elementov (MKE), ki so pokazale, da bo kolo zdržalo. Je zdržalo. Vendar se je prvi prototip malce zvijal. Vsa takratna SLO bajkerska “elita” je kolo popljuvala. Začuda je bil Gorazd tiho. 14 dni kasneje smo dobili v Elanovo trgovino kolo Specilized Epic. Prav tako XL velikosti, le da je bilo to še bolj ‘fleksi’. Odzivi SLO elite: “Kako dobro kolo so naredili, kar samo zavija v ovinek!” Drugi udarec marketinga oz. moč prepoznavnosti znamke.


2006 ali 2007:
Po furci smo člani MTB.si debatirali o novih komponentah, o vzmetenju … Padla je debata o novi vilici. To vilico sem dobro poznal še iz Elanovih časov in vedel sem, da je ista kot preteklo sezono, le barva je druga. Eden od testne ekipe je trdil, da je “full” boljša. “Si zmeril,” sem ga vprašal. “Ne. Po filingu vem, da je občutno boljša,” je bil odgovor. Filing ali “ženski efekt”, kot mu pravim jaz. Če zjutraj dobiš od svoje ljube, je svet lep. Če ne, je svet grd.

Zadnjih pet let sem iskal in postavljal proizvodnjo zložljivega kolesa na Kitajskem, Tajvanu. Obiskal sem veliko podjetij, ki izdelujejo kolesa. Večina vas ne bi kupila kolesa, na katerem bi pisalo ime kitajskega proizvajalca. Kupili bi oz. ste že kupili kolesa, kot so Canondale, GT, Kona, Scott, Electra, Honda, Cube, KTM … kolesa, ki jih ta isti kitajski proizvajalec proizvaja. Kako je včasih lepo poslušati razne debate, kako je neko kolo boljše od drugega. Hec je v tem, da sta obe narejeni v istem kitajskem podjetju, sočasno na isti liniji.

Ne dolgo nazaj mi je dečko pral možgane, kako super krmilo je kupil, češ to podjetje je najboljše. To je to. Tudi če plačaš stotaka … Res me je zanimalo, zakaj so boljši. Teža?! Ne, so pri težjih. Material?! Ne, 6069 je osnovni aluminij za tovrstno uporabo. Konfort?! Ne, debele stene krmila tega ne dopuščajo … Zakaj vraga so naj, naj?! Največ plačanih tekmovalcev imajo … s tem vam perejo možgane.
 
Danes na trgu skorajda ni več slabih koles. So dobra in so boljša, med njimi je ogromno marketinga oz. bull shita. Slednji mora biti, saj se nova kolesa ne bi prodajala.

Namen mojega pisanja je, da s svojimi izkušnjami in tehničnim znanjem prikažem kolesarski svet brez marketinga, bolj razumno. Da predstavim kolesarstvo z drugega zornega kota.

Če ste prebrali do sem, imate pravico reči, da je vse skupaj “bull shit” ali “Vse skupaj ima smisel”. To je vaša stvar.

Naslednja zgodbica: Katero kolo je najhitrejše?

Na uvodni fotografiji: Tako imenovana tretja izmena, oz “popravilo" že narejenih okvirjev. Česar ne uniči kontrola kakovosti sama, je velika možnost, da predelajo, popravijo, ponovno prodajo oz. prodajo novim strankam. Foto MO.

Z uporabo strani mtb.si soglašate z uporabo piškotkov. - Podrobnosti.