Z novo generacijo skupine XTR je tudi Shimano skočil na 12-redni prestavni sistem (a obdržal 11-rednega!), ostal pa zvest aluminiju ter preverjenim hišnim tehnologijam. Tudi kakšen nov standard se najde. Glavna novost generacije 9100 je pravzaprav namembnost, saj je XTR prvič namenjen tudi dirkanju v enduru.

Od prvega dne je “R” v imenu XTR oznaka za “racing” oziroma dirkanje in do danes se to ni spremenilo. Je pa nova generacija namenjena za dirkanje v olimpijskem krosu, maratonu in enduru, razlika med skupinami pa je v konfiguraciji gonilk, verižnikov, zavor in tudi pest. Glavna novost je torej predvsem širina ponudbe v tem razredu, ki se bo v prihodnje še povečala. O verziji Di2 za zdaj še ni bilo govora, zagotovo pa bo prišla (“o datumu ne govorimo”).



Gonilke in njihov okoliš

Aluminijaste, močne, lahke in agresivnega videza. V primerjavi z aktualno generacijo so lažje za 70 g, na voljo pa v treh različicah. Verzija z enim zobnikom ima verižnik z neposredno pritrditvijo (“direct mount”, podobno kot SRAM), za kros s Q-faktorjem 162 mm, za enduro 168 mm. Verižniki so veliki od 30 do 38 zob. Po tej različici bodo posegali tekmovalci v krosu in enduru, za maratonce pa je na voljo še verzija z dvema verižnikoma (38-28T), ki sicer terja uporabo ustreznega zadnjega menjalnika. Sistem 1x je razvit za uporabo brez vodila verige, a Shimano je razvil tudi tega in ga ponuja v treh različicah za različne tipe okvirjev ter priporoča, da se ga uporablja v enduru.

Ob tem so seveda predstavili nov menjalnik, veliko bolj zanimiva pa je ročica prednjega menjalnika z novim načinom delovanja. Z enkratnim pritiskom bo veriga skočila na zunanji verižnik, z novim pritiskom na isto ročico na notranjega. In to je tudi vse, drugih ročic ni. Sprememba bo zagotovo terjala nekaj privajanja, a naj bi bilo delovanje dokaj nagonsko.


1x12 ali 1x11

12-redni verižnik je na voljo v različici 10-51T ali 10-45T, izbira bo odvisna od tega kako strmi so klanci na progi. 11-redni verižnik 10-45T je identičen 12-rednemu, le da nima največjega verižnika, namenjen pa je tekmovalcem v enduru (to je povezano tudi s širino zadnjega pesta, še pridemo do tam), saj najbolj strmih vzponov tam pač ni. Novi verižniki so združljivi z novim tipom račne Micro Spline, za katero bo Shimano bržkone patent odstopil tudi drugim proizvajalcem pest.



Sami verižniki so sicer izdelani iz aluminija (največji trije), titana (srednji) in jekla (najmanjši), kot celota pa to zagotavlja najboljše razmerje med težo, močjo in vzdržljvostjo.
Nov je seveda tudi zadnji menjalnik Shadow RD+ z dokaj standardno konstrukcijo in zdaj večjim spodnjim kolescem s 13 zobmi. Prestavna ročica je seveda izboljšana v vseh pogledih, še najbolj zanimiva pa je nova generacija sistema za pritrditev I-specEV (EV kot “evolution”). Ta sistem omogoča prilagoditev ročice v smeri gor-dol, levo-desno ter celo rotacijo, tako da bo vsak našel sebi dober položaj. Na voljo bo sicer tudi verzija s klasično objemko.

Pesta

Zaradi novih verižnikov so uvedli novo ohišje račne Micro Spline, pesta pa so izdelana s tehnologijo Silence, ki zagotavlja praktično neslišno delovanje. Pesta za XC so združljiva z 12-rednimi verižniki, na voljo pa še posebna pesta za enduro in 11-redni verižnik. Pri tem pestu je račna ožja, ohišje pesta pa širše za 4,7 mm, kar omogoča sestavo močnejšega obročnika, prav to pa je bila ena izmed glavnih želja tekmovalcev v enduru.


Zavore

Tu se XC in enduro skupina razlikujeta že na daleč. Za vzdržljivostne discipline je namenjena lahka čeljust iz enega kosa aluminija, za enduro pa veliko močnejša verzija s štirimi batki ter zavornimi ploščicami s hladilnimi rebri.

Zavorna moč naj bi bila enaka, kot pri skupini Saint, a teža je tu precej nižja. Povsem nove so tudi zavorne ročice, pri katerih so objemko premaknili na sredino ohišja ročice in s tem povečali njeno trdnost ter olajšali nastavitev vseh kontrol na krmilo.



Ročica za potopne sedežne opore

Del skupine XTR je tudi ročica SL-MT800-IL, ki je združljiva z večino potopnih opor z jeklenico. Shimano jo je izdelal, ker želijo tudi na tej komponenti ponuditi občutek in videz skupine XTR.

Teža

Možnih kombinacij je seveda veliko, a splošno rečeno je novi XTR lažji za 100-150 gramov. XC verzija z zavorami in pesti tehta 2.742 grame (prej 2.899 g), enduro pa 2.961 gramov (prej 3.053 g). Vendar prihranek pri teži ni tako ključen kot izboljšano delovanje celotnega sistema ter večja togost za boljši prenos moči.

Novi XTR bo na voljo od septembra dalje, cena bo primerljiva z zdajšnjo generacijo oz. malenkost višja.

Foto Shimano

Z uporabo strani mtb.si soglašate z uporabo piškotkov. - Podrobnosti.