...iz plave na zeleno, da naujo ga spoznal... že leta pojejo Leteči potepuhi. Žal se ta pesem tudi v resnici iz leta v leto ponavlja. Kolesa izginjajo pri nas, pri sosedih, čez mejo in čez lužo. Bicikle kradejo naključni lopovi in organizirane bande.

Takole gre ta sveža, ta letošnja

Prejšnji teden se je na loškem dogajala zanimiva zgodba. Prijatelja sta kolesarila proti Lubniku. Zamikalo ju je hladno pivo v koči na vrhu. A ker se tja gor s kolesi ne sme, sta ju pustila slabih 100 metrov pod vrhom, kjer se legalna pot konča.

Da ne bi koga motili, sta kolesi še umaknila s poti. Vrag je hotel, da sta bila oba brez ključavnic, a sta si rekla: "Tukej gor jih že nobedn ne bo ukradu!" Popila sta pivo in se vrnila do koles, a vrag je odnesel šalo. Koles ni bilo več tam! Najprej sta pomislila, da ju je skril kakšen nervozen pohodnik in preiskala vso okolico. Nič! Ko sta obupala, sta poklicala policijo. Ti so prišli gor na breg, popisali dogodek in ju celo brezplačno odpeljali v dolino.

Ko fejsbuk pride prav

Ker nobeden od njiju ne prijateljuje s fejsbukom, sta me poklicala in prosila, naj jima pomagam. Sprožili smo akcijo in naslednji dan je bil ves FB preplavljen s slikama njunih koles. Objava je imela skoraj 800 delitev (hvala vsem, ki ste pomagali) in zvečer me je poklicala gospodična, ki je nekje v hosti opazila dve kolesi. Prijatelja sta šla nazaj v lubniško gmajno in res našla svoji kolesi.

Zavito v tančico skrivnosti

Kaj se je z njima dogajalo, lahko le ugibamo. Na obeh kolesih sta bila spuščena sedeža (oba prijatelja sta precej visoka), kar kaže na to, da sta se zlikovca s kolesi spustila proti dolini. O kolesih nista imela pojma, saj so bila vsa vzmetenja zaklenjena.

Eden od zlikovcev je grdo padel, kar kažejo poškodbe na enem od koles: počen okvir, deformiran obroč in poškodovana vilica. Morda se je pri padcu poškodoval (vsekakor premalo), pa sta potem reševala njega in se nista več ukvarjala s kolesi. Kakorkoli že, prijatelja sta dobila kolesi, eno je b.p, drugo potrebno popravila, oba pa zatrjujeta, da bosta odslej bolj pazila nanju.


Amaterji ali profesionalci?

Ko se kraje kolesa loti organizirana tolpa, jo je težko preprečiti. So dobro opremljeni in vedo, po kaj so prišli. A z nekaj previdnosti lahko preprečimo mnoge naključne kraje, saj pogosto s svojimi (ne)dejanji zlikovce prav izzivamo. Zlato pravilo je, da kolo vedno priklenemo.

Tudi najenostavnejša ključavnica bo lopova vsaj malo upočasnila ali pa kar odvrnila. Poletje in množične prireditve so priljubljeno lovišče barab, saj smo takrat bolj sproščeni in manj pozorni.

Ko izgine poštarjevo

Lani je k meni v Mah prišel poštar na kavo. Spil jo je kar pri šanku in ko se je obrnil, njegovega kolesa ni bilo več. Torbo s pismi je imel obešeno čez rame, a plastični zaboj na prtljažniku kolesa je bil poln Alijevih paketkov. Tisti dan so strojniki zaključili šolanje, kolo pa so naslednji dan našli v strugi Sore.

Kaj pravijo v gorskokolesarskem raju?

V Livignu se že 25 let počutimo povsem varne. No, zdaj še malo manj. Z Dimitrijem sva šla na pico. Pojedla sva jo na ulici, kolesi pa naslonila ob steno hiše. Nisva ju zaklenila, saj sva ju skoraj dosegla z roko. Potem je prišel mimo mlad Sicilijan, se ustavil tik ob kolesih, izvlekel telefon in začel brkljati po njem. Gledal je v telefon in hkrati skeniral okolico, midva pa sva skenirala njega. Igra je trajala, dokler nisva pojedla in sedla na kolesi. Sine, upam, da ti tudi naslednjič ne bo uspelo!

Še zgodba s Sardinije

Prijatelj je šel z avtodomom na Sardinijo. Zadaj je imel prtljažnik z dvema kolesoma. Da ne bi bili preveč očitni, ju je prekril z zaščitno ponjavo. Med čakanjem je šel iz iz avtodoma, a ga je imel ves čas na očeh. Čez čas se je za njega parkiral kombi. Prijatelj je postal pozoren, a ni opazil ničesar sumljivega. Ko se je kasneje približal avtodomu, je kombi speljal, on pa je šele takrat opazil, da so mu z avtodoma odvili celoten prtljažnik skupaj s kolesi, ki sta bili priklenjeni nanj. Čez minuto bi ves paket pristal v kombiju. Ker so bili na tleh še vsi vijaki, jih je pobral in prtljažnik pričvrstil nazaj.

Takšen opozorilni video so pripravili pri Policijski upravi Kranj, kjer je glavno vlogo lumpa prevzel Denis Chorchyp.

Kaj pa na Gardi?

Več sreče so imeli organizirani lopovi, ki so pred nekaj leti izpraznil hotelsko garažo na Gardi. Majsko festivalsko dogajanje je napolnilo mesto s kolesarji in lopovi. V zaklenjeni garaži je na tekmo čakalo 30+ vrhunskih koles. Zjutraj so njihovi lastniki presenečeno buljili v prazen prostor. Kaj se je dogajalo, vedo le posvečeni, razočarani DNS tekmovalci (med njimi tudi Slovenec) pa so po enoletnem čakanju dobili vsaj odškodnino za kolesa. Hotel je bil zavarovan za primer kraje.

Drugačen štos se nam je zgodil med poletnimi počitnicimi ob gardskem jezeru. Zjutraj sem se zbudil prvi. Ostali so še spali, zato sem vzel kolesa in jih šel oprat. Medtem se je zbudil prijatelj in videl, da koles ni več. Dvignil je alarm in zbudil vso klapo, takrat pa sem se jaz že vrnil s čistimi kolesi.

Kolesa kot avtomobili? Na kose?

Veliko ukradenih koles razstavijo in jih prodajo po delih. Druga se čez čas znajdejo med malimi oglasi. Kolo brez računa in s smešno nizko ceno mora biti vsakomur sumljivo. Žal mnogi zamižijo in s tem vzpodbudijo nove kraje.

Marsikatero ukradeno kolo pa se reinkarnira na balkanskih tržiščih. Nekateri poznate zgodbo znanca z naše table, ki je po kraji kolesa le tega čez čas našel med bosanskimi oglasi. Z računom je šel do naših policistov, ti pa so ga neuradno usmerili na bosanske in fant je šel na pot. Bosanci so bili takoj za akcijo in skupaj so obiskali "prodajalca". V kopici sumljivih koles so našli pravega, mu ga odvzeli in izročili lastniku skupaj z nasvetom, naj čimprej zapusti Bosno. Seveda jih je ubogal, je že vedel zakaj.

Policija: Kolesa večje vrednosti imejte pod nadzorom

Z vprašanjem o krajah koles sem se obrnil tudi na magistra Bojana Kosa, predstavnika za odnose z javnostmi pri Policijski upravi Kranj. Spet se je potrudil in pripravil zelo zanimiv odgovor:

V dogodku, ki ga omenjate je šlo dejansko za srečo, ker sta lastnika kolesi
 na javnem kraju pustila nezavarovani in brez nadzora. Upoštevati je treba 
še, da je šlo za kolesi večje vrednosti, kjer bi morali biti samozaščitni
 ukrepi še večji. Taka kolesa bi morala biti zaklenjena z dobrimi
 ključavnicami in stalno pod nadzorom.


Lansko leto so policisti na območju Slovenije obravnavali 2.156 kaznivih 
dejanj, ki so povezana z odtujitvijo koles različnih vrednosti (gre za
tatvine na javnih krajih, iz vozil, garaž, pri vlomih itd.).

Leto prej je
 bilo kaznivih dejanj 2.134, v letu 2015 pa 2.437.

 Preiskanost teh kaznivih dejanj se giblje med 5 in 10 odstotki. Ključna 
težava pri preiskovanju tatvin koles je ta, da velikokrat že oškodovanci
 sami ne poznajo svojih koles, nimajo dokumentov, slik, serijske številke 
itd. Velikokrat ne poznajo niti proizvajalca, niti modela.

Le pri novejših 
kolesih ali pri boljših – dražjih kolesih, kjer imajo oškodovanci še račune 
ali podatke zapisane, dobimo razmeroma dobre podatke za nadaljnje delo. V 
vseh ostalih primerih pa "iščemo" moška modra kolesa s črnimi ročaji (ali
 podoben opis) brez identifikacijskih številk in značilnosti. 

Večinoma tatvine kolesa izvršujejo posamezniki, predvsem pri  kolesih 
višjega cenovnega razreda  pa se lahko pojavijo tudi organizirane skupine 
storilcev.

 Velika večina koles se uporablja naprej kot prevozno sredstvo in ne za 
rezervne dele.

 V preteklih letih smo zabeležili primere tatvin koles, ki so končala na 
območju Balkana. 

Ne moremo pa trditi, da gre za organizirano početje. 
Ukradena kolesa se preprodajajo po celotni EU. Veliko koles se preprodaja 
na tržnicah, oglasnikih, spletnih oglasih v Sloveniji in tujini. Predvsem 
pri dražjih kolesih velja, da se preprodajo v tujino. Sodelovanje med 
policijami poteka tudi v teh primerih, kakor za vsa ostala kazniva dejanja.

 V izogib tatvinam še enkrat apeliramo na lastnike koles, naj jih zaklepajo 
z dobrimi  ključavnicami in k trdemu predmetu (npr. ograji, obcestni
 svetilki, debelemu drevesu). Oboje je za storilca velika ovira pri kraji in 
ga lahko odvrne od tatvine.

 Kolesa naj bodo tudi popisana in fotografirana, lastniki naj shranijo 
račun. Pri kupovanju koles od preprodajalcev in preko oglasov pa naj 
zahtevajo njihove podatke in informacije o izvoru, račun itd.



Lep pozdrav,

 mag. Bojan Kos

predstavnik za odnose z javnostmi, višji samostojni policijski inšpektor I

Z uporabo strani mtb.si soglašate z uporabo piškotkov. - Podrobnosti.