Pregled prisotnosti, skupnih lastnosti in razlik treh velikih igralcev s področja energijskih pijač, ki veliko vlagajo tudi v gorske kolesarje.


Nekaj glav iz gravitacijskih disciplin: Gee, Sam, Joost, Jared
Nekaj glav iz gravitacijskih disciplin: Gee, Sam, Joost, Jared

Dekleta: Jill, Lisi, Sabrina, Anita
Dekleta: Jill, Lisi, Sabrina, Anita

Zvezdniško življenje RB jezdeca Filipa Polca
Zvezdniško življenje RB jezdeca Filipa Polca

Pločevinke in bidoni na odru 4X za svetovni pokal
Pločevinke in bidoni na odru 4X za svetovni pokal

Spustaška supersila, ekipa Monster Energy-Specialized
Spustaška supersila, ekipa Monster Energy-Specialized

Tudi pojavljanje na vozilih je pomembno
Tudi pojavljanje na vozilih je pomembno

Sladke pijače iz pločevink s številnimi naravnimi in sintetičnimi dodatki in bolj ali manj zagotovoljenim energijskim učinkom. Vsi jih poznamo, nekateri jih zvrnemo veliko, drugi jih zavračamo. Nikakor niso primerne za gašenje žeje. Prekomerno uživanje ob premajhni aktivnosti se nam zaradi velike količine sladkorja hitro pozna tudi na višji telesni teži.

V gorskem kolesarstvu je toliko čelad z napisi in znaki znamk energijskih pijač, da se jim ne moremo izogniti. Ker na čeladah še nismo videli Bulldoga, Dark Doga, Sparovega S-Budgeta, Merkatorjevega Energy Drinka, Sharka, očitno izumrlega Unionovega Dragona, kokakolinega Burna, Shota, Playboya, Flying Horsa, Adrenaline Rusha ... se bomo posvetili trem velikim. To so: Red Bull, Monster in Rockstar.

Vsi imajo epske zgodbe o nastanku in razvoju. Druži jih tudi to, da oglašujejo le izjemoma, pojavljanje si raje zagotavljajo s podporo prireditvam in še raje posameznikom ali ekipam, poleg športa tudi v glasbi in še kje (vedno bolj pogosto v filmih, dokumentarnih oddajah in računalniških igricah). V športih na dveh ali štirih kolesih so vsi še posebno izdatno prisotni in tudi gorsko kolesarstvo ni izjema.

V dirkaških športih, kamor sodi tudi gorsko kolesarstvo, njihove športnike spoznamo po čeladah, kapah, puloverjih, pločevinkah na podiumu, bidonih ... Hecna razlika, ki je tudi opazna med mladimi: Red Bull se drži pravila, da se oblačila oziroma še zlasti pokrivala (vključno s čeladami) z njihovima bikcema in napisom pojavljajo le na glavah sponzoriranih športnikov. Teh je res kar nekaj, a so vseeno izbranci.
Monster in Rockstar sta svoji grafični podobi na oblačilih dala v prosto prodajo oziroma sta to z licenco prepustila drugim. Tako si lahko vsak nadobudni downhiller (za nemajhen denar) omisli majico, pulover ali kapo, za kakršno misli, da jo nosi Sam Hill. Proizvajalca pijač imata dodaten prihodek in še reklamo, ki jo plačate kar oboževalci sami.

Red Bull
www.redbull.com
www.redbull.si
Zgodba: Največji ima seveda najboljšo zgodbo, ki se začne leta 1982 na Tajskem. Avstrijec Dietrich Mateschitz je imel tam po letu bolezen zaradi časovne razlike in se hitro spravil k sebi s pijačo Krating Daeng. V tajščini to pomeni rdeči bik in tako je nastala znamka Red Bull. A kar nekaj let je trajalo, da so recept prilagodili za evropski trg in šele leta 1987 je Mateschitz ustanovil podjetje Red Bull. Podjetje je ustanovil skupaj s tajvanskim partnerjem, a je sam prevzem vodenje in trženje. Tajvanski partner velja danes za najbogatejšega v domovini, prav tako pa ni hudega Mateschitzu, ki je okoli 250. mesta na lestvici najbogatejših zemljanov. Zanimivo je, da se Mateschitz zelo redko pojavlja v javnosti, ugiba pa se celo o njegovem hrvaškem poreklu.
Red Bull je danes najbolj razširjena energijska pijača na svetu in si lasti vse možne športne dogodke, ekipe in posamezike, od formule ena do nogometa, hokeja in vseh individualnih športov. V Avstriji imajo tudi čisto pravo letalsko bazo Hangar 7 ter velik center za športnike z vso možno medicinsko, trenersko in znanstveno podporo (rezervirano samo za njihove športnike). Šport je še vedno glavni način promocije, a nič manj niso prisotni tudi v glasbi in imajo celo lasten snemalni studio. Izdajajo tudi skoraj neodvisno revijo Red Bulletin, ki je kot priloga priložena največjim časnikom (v Slovenijo jo prejemamo 'naročniki'). Red Bull je na tak ali drugačen način dvignil nivo vseh športov v katerih se je pojavil in vedno dajejo vtis, kot da imajo neomejena sredstva. Na planetu Zemlja jim očitno zmanjkuje projektov, zato se odpravljajo v vesolje ...
Okusi: 2 (klasičen in brez sladkorja) + kola (ki ni energijski napitek, še ni v Sloveniji)
Embalaža: 250 ml, 330 ml, 60 ml "shot"
Prednosti: Klasika, pionirji na trgu, razvejana distribucija. Medijski in športni imperij, izdatno vlaganje v šport, kulturo in raziskave poškodb hrbtenice (Wings for Life).
Slabosti: Samo 2 okusa. V Sloveniji še niso izvedli svoje gorskokolesarske prireditve ali zares (s čelado) podprli gorskega kolesarja.
V Sloveniji: Slovenija je bila ena izmed prvih držav izven Avstrije, kjer smo lahko kupili Red Bull. Danes na vsakem koraku.

Gorski kolesarji:
Aaron Chase (ZDA), freeride
Andreu Lacondeguy (Špa), freeride
Benny Korthaus (Nem), freeride
Brandon Semenuk (Kan), freeride
Darren Berrecloth (Kan), freeride
Gee Atherton (VB), DH
Guido Tschugg (Nem), 4X
Jill Kintner (ZDA), 4X
Matti Lehikoinen (Fin), DH
Michal Prokop (Češ), 4X/BMX
Luke Madill (Avs), 4X/BMX
Paul Basagoitia (ZDA), freeride
Rachel Atherthon (VB), DH
Rene Wildhaber (Švi), DH/enduro
Mislav Mironović (Hrv), freeride
Elisabeth Osl (Avt), XC
Filip Polc (Svk), DH/4X
Kyle Strait (ZDA), DH/freeride
Michal Maroši (Češ), DH/4X/freeride
Steve Smith (Kan), DH
Robbie Burdon (Kan), freeride
Janez Grašič (Švi, nekdaj), DH

Monster Energy
www.monsterenergy.com
europe.monsterenergy.com
Zgodba: Monster so lansirali leta 2002 v ZDA in pijača je takoj postala hit. Z bogato dozo sladkorja in kofeina ter boljšim razmerjem med ceno in volumnom kot pri rdečem biku se je pijača takoj dobro prodajala. Promocija je sprva potekala gverilsko, preko zabav na plažah, manjših športnih dogodkov ter koncertov. Pijača Monster je v lasti ameriškega podjetja Hansen Natural, kjer že več kot 70 let ustvarjajo zrave napitke, predvsem limonade, ledene čaje in podobno. Podjetje sta v začetku 90ih kupila dva južnoafriška poslovneža in po nekaj letih počasne rasti so se odločili napasti Red Bull. Leta 1997 so Avstrijci vstopili na ameriški trg, prav v tistem času pa je Hansen predstavil svojo energijsko pijačo. Hansen Energy je bila bolj ali manj polomija, rahlo gazirana pijača z veliko sladkorja in kofeina s kančkom limone se ni prodajala. Pijačo so umaknili iz prodaje in ji dodali še več sladkorja in kofeina ter jo tokrat zapakirali v značilne črne pločevinke z zelenim napisom. Danes ima Monster vodilni položaj med energijskimi pijačami v ZDA. Športniki so združeni v Monster Army, dekleta v Monster Girls (te punce so malo bolj divje kot Red Bullove ... no, kar precej bolj divje).
Okusi: 8 "klasičnih" energijskih + 8 kavnih + 1 čaj + 3 "shoti" + 3 "nitro" (karkoli že to je) ... a cela paleta le v ZDA.
Embalaža: 500 ml (Evropa); v pločevinkah in tudi v steklenih steklenicah
Prednosti: Široka paleta izdelkov in pakiranj. Izredno prepoznavna grafika. Zelo pozorna izbira sponzoriranih športnikov - navsezadnje so na čeladah prvakov Jensona Buttona in Valentina Rossija.
Slabosti: Zares močan le v ZDA in počasi v Veliki Britaniji. V Sloveniji še v povojih.
V Sloveniji: Od lanske jeseni trije okusi v nekaterih športnih trgovinah.

Gorski kolesarji:
Lance McDermott (VB), freeride
Brendan Fairclough (VB), DH
Sam Hill (Avs), DH
Steve Peat (VB), DH
Jared Graves (Avs), 4X/BMX
Jamie Goldman (ZDA), freeride
Sabrina Jonnier (Fra), DH
Troy Brosnan (Avs), DH
Shaun Palmer (ZDA), snowboard/DH

Rockstar Energy Drink
www.rockstar69.com
www.rockstarmountainbike.com
Zgodba: Sedež Rockstarja je v mestu greha Las Vegasu, kar se odlično poda podobi te znamke, ki skuša biti še malo bolj 'poredna' kot Monster. Ustanovitelj in večinski lastnik podjetja je Russell Weiner, sin Michaela Weinerja. Oče je bolj znan pod imenom Michael Savage - je zelo kontroverzni ameriški radijski voditelj, ki ima zelo veliko povedati čez vse po vrsti, zaradi nacionalističnih, rasističnih in še kakšnih izpadov pa je stalno na sodišču. A hkrati je Michael tudi odličen nutricist, prav tako njegova žena; skupaj pa vodita veliko prehrambeno podjetje. Od tu je očitno prišla ideja za pijačo Rockstar, za katero Russell trdi, da je njegova ideja in da starši nimajo nič s tem. Tudi sin je znan po neprimernih izjavah, a to ne škodi poslu, saj oba z očetom v medijih rada omenita svojo pijačo in si zagotavljata brezplačno reklamo. Za razliko od drugih dveh energijskih velikanov je Rockstar še vedno bolj predan glasbi, koncertom in žurom. Bolj divji in z več zvezdniki, bolje je.
Okusi: 10 (vključno s kolo in regeneracijskim napitkom) + 4 kavni napitki + 2 okusa "shot" + 2 okusa žvečilni gumi ... a cela paleta le v ZDA.
Embalaža: 500 ml (Evropa)
Prednosti: Široka paleta izdelkov in pakiranj. Divji rokerski imidž, velika prisotnost v glasbi. Posebna stran za gorsko kolesarstvo.
Slabosti: Številka 3 z velikim zaostankom za vodilnima na vseh področjih. V Sloveniji zaenkrat zelo šibak.
V Sloveniji: Od lanske jeseni 5 okusov v nekaj trgovinah in po pošti.

Gorski kolesarji:
Jordie Lunn (Kan), freeride
Trond Hansen (Nor), freeride
Ben Boyko (Kan), freeride
Trent Kidd (Kan), freeride
Cam McCaul (ZDA), freeride
Luke Strobel (ZDA), DH
Steve Romaniuk (Kan), freeride
Kyle Hansen (Kan), freeride
Helen Gaskell (VB), DH
Joost Wichman (Niz), 4X
Anita Molcik (Avt), DH/4X
Angie Hohenwarter (Avt), DH/4X
Sascha Meyenborg (Nem), 4X

Zanimiva slovenska srednješolska raziskava >>
Članek v Financah >>

Zbirka energijskih pijač >>
Še ena zbirka energijskih pijač >>

Wiki - o energijskih pijačah >>
Wiki - seznam energijskih pijač >>

Z uporabo strani mtb.si soglašate z uporabo piškotkov. - Podrobnosti.