Kot sem omenil že v klepetu v živo, me je hudičevo težko zvleči na predstavitev e-kolesa. Sploh katerega koli kolesa, kaj šele električnega, čeprav sem že skoraj dovolj star in zrejen. Ko me je Greyp Bikes, sestrsko podjetje hrvaškega Rimac automobili, kot edinega predstavnika slovenskega medija povabilo na predstavitev svojega novega kolesa Greyp G6, sem moral narediti izjemo.

Rimac in Greyp

Danes 31-letni Mate Rimac je pritegnil pozornost avtomobilskega sveta s svojim električnim superavtomobilom Concept One. Deset let bo, odkar je v garaži zagnal svoje podjetje in v starega beemveja namestil elektromotor. Podjetje še kar raste, zaposluje več kot 500 ljudi, večino za računališkimi zasloni, in sprejema multimilijonske vložke - še bolj kot zaradi svojih superavtomobilov zaradi znanja, s katerim razvijajo ali izdelujejo komponente za električne in hibridne avtomobile številnih znamk, od eksotičnih Koenigsegga in Astona Martina do dosti bolj vsakodnevnih.

Greyp, ki deluje v stavbi nekaj sto metrov stran v Sveti Nedelji med Samoborom iz Zagrebom, je velik manj kot desetino velikega brata Rimca. Tudi razvojnike so namenoma ločili, da ti pri razvoju koles ne bi razmišljali avtomobilsko, seveda pa rumeni Greypovi s pridom izkoristijo znanje in rešitve Rimčevih.


Mate Rimac med predstavitvijo, zadaj fotografije prototipov

Doslej so se lahko pohvalili le z modelom Greyp G12, bolj e-motokros pošastjo, ki so ga izdelali, ker so ga pač lahko. G12 je otrok tehničnega direktorja Greypa Zvonimirja Sučića, ki je pri Rimcu že od leta 2010. Zdaj pa je bil čas, da po štirih letih razvoja pokažejo svoje prvo pravo gorsko e-kolo.

Novinarji in še kakšen drug gost z vsega sveta. Petkova večerna predstavitev v Zagrebu, v soboto pa letalski skok na neimenovan jadranski otok za dva dni na kolesih. Na enem od 70 testnih koles v vsaj pol milijona evrov težki testni floti. Kdo ne bi šel?

Otok se je naposled izkazal za Brač, kjer smo bolj mtb nabrušeni iz novinarske čete kolesa največ zlorabljali po skalnati poti z delovnim imenom Chunky Monkey med letališčem in Bolom. V obe smeri.


Greyp G6 na vrhu Jadrana

Kolo

Niti za trenutek nisem pričakoval, da bi Greyp dal na trg električen mtb, kakršni so drugi. Že namigi, ki sem jih dobil pred kakim letom in pol, ko sem imel čast obiskati dom Rimca in Greypa, so bili jasni. Na petkovi večerni predstavitvi v Meštrovićem paviljonu, ki je sledila popoldanskem ogledu razvoja in proizvodnje v Sveti Nedelji (Rimca, začuda ne Greypa), smo izvedeli vse.

Greyp G6 je kolo, s katerim ne ciljajo na napredne gorske kolesarje, ki bi se odločili za izlet ali prestop na električno stran. Boj s tradicionalnami kolesarskimi znamkami bi za te tako ali tako izgubili. Izdelali so kolo za navdušence nad tehnologijo, ki se radi gibljejo v naravi. Očete (in mame), ki so, preden sta jim kariera in družina požrla ves čas, morda veliko in radi kolesarili. Zdaj imajo malo več časa in dovolj denarja.

Gotovo bi lahko izdelali svoj motor, a si s tem niso pretirano belili glav. Odločili so se za manj znani avstrijsko-tajvanski MPF Drive, ki se odlikuje po kovinskih sestavnih delih in popolni vodotesnosti, predvsem pa jim je dal popolno svobodo pri strojno-programski opremi, tako da so Hrvatje izdelali svojo. Motor MPF 6.0c ponujajo v dveh inačicah z 250 ali 460 W moči.

Razvoj kolesa kot takšnega - okvirja, na katerega priviješ kupljeno vzmetenje, obročnike in druge komponente - je s stališča Greypa trivialen. Tudi s stališča tehnologij za izdelavo okvirja iz karbona, saj je avtomobil Rimac iz enakega materiala. Okvir je všečen, motor visi pod njim in je pokrit še s ščitnikom.

Največ časa so pri Greypu porabili za razvoj sistema, zaradi katerega kolesu lahko rečemo, da je pametno in ki iz kolesarjenja naredi novo doživetje.

Sistem

Digitalizacija je na vsakem koraku našega življenja. Če želiš, je imaš zdaj lahko veliko več tudi pri kolesarjenju.

Možgani Greypa G6 so v cetralnem inteligenčnem modulu (CIM) pred oporo krmila. CIM na lastnem prikazovalniku prikazuje le nekaj osnovnih podatkov, kot so napolnjenost baterije, v kateri od petih stopenj pomoči elektromotorja kolesarimo, hitrost … V njem je tudi SIM kartica, ki nas (preko partnerstva s T-Mobilom v 140 državah) povezuje s strežnikom. Zares pa se nam svet komuniciranja in podatkov odpre, ko čez CIM nataknemo svoj pametni telefon. Z ustrezno aplikacijo seveda. Telefon povežemo s kablom USB, preko katerega se tudi polni.

Osnovne kolesarske funkcije. Nastavitve in spremljanje delovanja motorja. Navigacija, izračun dometa. Utrip srca in trening, celo prilagajanje pomoči motorja glede na hitrost pulza. Snemanje s prednjo in zadnjo kamero, ki je, mimogrede, zelo uporabna tudi za razgled nazaj v prometu. Tudi če ne snemaš, lahko s strežnika prikličeš zadnjih 30 sekund posnetka (saj veš, da sicer ne boš snemal prav takrat, ko se bo zgodilo kaj zanimivega). Tekmovanje z drugimi, tudi v živo. Daljinsko upravljanje s kolesom, povezanost s tipalom premikanja kolesa in blokado v primeru, da ti ni všeč, da si je kolo nekdo izposodil.

Vsega niti ne znam našteti, niti nisem uspel vsega preizkusiti, niti ni vse na testu še 100-odstotno delovalo. Sem se pa naprimer uspel ponesreči posneti med lulanjem v grmovje.

Kar predstavljam si nove in nove ideje na sestankih razvojnikov. In gotovo jih je še veliko ostalo za nadgrajevanje aplikacije.

Z aplikacijo upravljaš preko krmilne paličice na stikalu pri levem ročaju. Tam je tudi gumb za + in -, večjo ali manjšo (po)moč motorja, pa stikalo za luč, za ponovno predvajanje zadnjih posnetkov s kamere in tipka za pogon motorja pri hoji.

Strava na steroidih, če želiš. Pravzaprav kar nekaj novih zamisli, ki bi bile uporabne tudi na kolesu brez elektromotorja. Morda pa kdaj naredijo tudi to - klasično, “izštekano” kolo, z dodatkom digitalne povezanosti?!

Baterija

Seveda znajo izdelati baterijo. 36-voltna litijionska baterija s kapaciteto 700 Wh te popelje nekako 100 km daleč. Aplikacija ti bo tako ali tako natančno izračunala, do kod in nazaj greš lahko pri določeni porabi.

Kar bistveno pa je, da so baterijo pobarvali v rumeno in jo vtaknili v sredino okvirja. Sicer zelo lepo oblikovanega karbonskega okvirja. Tako so povsem spremenili videz kolesa in na svoj način visoko dvignili zastavo z napisom; “Mi smo visokotehnološko podjetje, ki prodaja električne superavtomobile za milijon in več. Ponosni smo na to, da smo električni.” Okej, malo preveč teksta za na zastavo, ampak saj štekaš.

Ob tem je baterija hitro odstranljiva, okvir pa je brez velikih lukenj za skrivanje baterije trdnejši.

Tradicionalnim kolesarjem je žal takšno kolo verjetno manj všeč. Ampak beri zgoraj, nismo glavna ciljna skupina. In konec koncev se tudi tega videza lahko hitro navadimo. Če nam je le všeč vožnja.

Vožnja

Obročniki na Greypu G6 so 27,5-palčni, hoda spredaj in zadaj je po 150 mm. Čeprav bo kdaj kdo rekel, da je to enduro kolo, je v resnici bolj “trail” ali turno, tudi po kotu vilic. Gorsko kolo pač.

Če poenostavim izkušnjo izza krmila: Greyp G6 se vozi kot zelo težko kolo z zelo dolgo zadnjo nihajko oziroma cevmi ob verigi. Ni prav igrivo. A marsikomu izmed ciljnih uporabnikov bo to pomenilo stabilnost in dober, zanesljiv občutek na kolesu. V resnici se tudi tega navadiš in lahko na tem kolesu čisto dobro podivjaš.

Celotno doživetje kolesarjenja s to igračo pa je res nekaj posebnega in bo osvojilo marsikatero srce. Če bo šla le cena skozi.

Bolj kot ceno in težo naj tu kot slabost omenim, da bo aplikacija za iOS na voljo šele prihodnje leto. Pa zmešnjava električne in ostale napeljave kolesu ni ravno v ponos, a je bila odločitev za takšno napeljavo zavestna, saj bi z brezžičnostjo le dvignili ceno in še kaj zakomplicirali. Baterija je v svojem ležišču čez skale Brača kdaj tudi zaropotala.


Modeli, cene

Kolesa so tu, proizvodnja teče in svojega Greypa G6 imaš lahko že v aprilu. Najlažje ga naročiš pri njih, mrežo prodajalcev pa vzpostavljajo.

Modeli so trije - osnovni G6.1 Bold FS je na voljo za 6.499 evrov, malce bolje opremljeni G6.2 Expert FS za 500 evrov več, najbolje opremljeni G6.3 Rebel FS, ki ima lahko tudi v Evropi legalno malce nerodni 450-vatni motor, pa za 7.499 evrov.

Musk bi v vesolje, Rimac zadovoljen s kolesi

Morda na naših poteh ne bomo videli ogromno Greypov G6. A ker so na sistemu opravili večino dela in ga bodo zdaj le nadgrajevali, bo dodajanje novih modelov koles relativno lahko. Kar dve novi kolesi letno naj bi prestavili odslej.

In ker so rumeni z Ljubljanske ulice v Sveti Nedelji v kolesarstvu pokazali nekaj novega, lahko pričakujemo, da jih bo kdo poskušal tudi oponašati. Kakšen od proizvajalcev pa bo tudi odkupil vgradil njihove komponente na svoja kolesa, kar je po vzoru Rimac avtomobilov nedvomno osnova poslovnega modela Greypa.

www.greyp.com


Za naslovno fotografijo smo si privoščili grdo, brez prtljažnika, zmontirati kolo Greyp G6 na avtomobil Rimac Concept One. Mate Rimac je bil že poleg.

Oglej si še
V živo: Krešimir Hlede, Greyp Bikes

Z uporabo strani mtb.si soglašate z uporabo piškotkov. - Podrobnosti.