Prehranjevanje je skozi tisočletja predstavljalo največjo potrebo vsakega živega bitja, brez katerega ni bilo možno živeti in preživeti. Skozi razvoj človeštva se je hrana spreminjala in ob vseh spremembah se je človek hitro prilagajal ter ob tem iskal najbolj kvalitetno izbiro živil, s katero bi lahko najbolje zadostil potrebi po energiji in vnosu vseh glavnih elementov, ki jih potrebuje za normalno delovanje.

Žal pa ima prehranjevanje kar nekaj napačnih predpostavk, ki si jih mnogi razlagajo v smeri, da je prehranjevanje »pač« nujno, brez njega ne gre in ni pomembno, kakšno hrano uživamo in za kakšne namene jo potrebujemo. Z odločnim NE, temu ni in ne bi smelo biti tako!
Hrana ne bi smela služiti samo kot sredstvo za pridobivanje goriva. Ter da se malo pošalim, sredstvo za potešitev lačnega želodca in hrane željnih oči. S tem namenom bomo na kratko pojasnili pomen hrane, kakšno funkcijo igra v telesu in kaj lahko naredite v smeri kakovostnejšega delovanja telesa in posledično boljšega napredka na kolesu.

Hrana je kot vir informacij
Če zaslišite, preberete ali vidite dobro novico, ste ob tej verjetno dobre volje. Saj vam le ta sproži lepe občutke v telesu. Za vse to so odgovorne informacije. Če so pozitivne, smo dobre volje, če so negativne, smo slabe. Enako se dogaja z informacijami, ki jih v telo vnašamo s hrano. Bolj kakovostna in manj predelana je hrana, več dobrih informacij dobivamo in temu primerno se počutimo bolje. Telo športnika je v notranjosti popolnoma enako. Glavna razlika med nekom, ki trenira balinanje in kolesarskim navdušencem je, da slednji porabijo več energije. Glede na to, da porabljeno energijo vnašamo s hrano, pa se postavlja vprašanje, kakšno hrano uživati, da bo tako naše počutje kot energija bolj kot ne vedno optimalna.
S tem namenom bomo na kratko pojasnili pomen živil in predvsem katera živila niso najbolj zaželena. Vse skupaj bo lažje razumljivo, ko bomo po korakih razložili pomen, uživanja za vas najbolj primerne hrane (oz. katera živila, bi bili smiselno črtati iz jedilnika) in s tem podali predloge, ki jih lahko uporabite. Dotaknili se bomo t. i. ločevalne diete, kateri glavni namen je, da z njeno pomočjo ugotovimo, katera hrana je za nas primerna in katera ne.

Ko smo omenili prenos informacij, je potrebno razumeti, da ima glavno vlogo v našem telesu prebavni trakt, ki deluje kot vmesnik med zaužito hrano, ki jo prebavi in posreduje naprej po telesu. Prebavni trakt je odgovoren za proces prebave, absorpcije in do končnega pošiljanja sporočil telesu. Poleg omenjenih funkcij v telesu ima prebavni trakt lasten in neodvisen živčni sistem. Ta vsebuje nevrotransmitorje, hormone, kemične prenašalce, encime in bakterije. Pravzaprav v njem domuje več kot 70 odstotkov našega imunskega sistema.

Dolgoročno nepravilno vnašanje živil slabo vpliva na delovanje organizma
Zdravo telo se prične z zdravim prebavnim sistemom. Vsi kolesarski navdušenci, ki želite izboljšati rezultate, zdravje in posledično dobro počutje, bi morda lahko pokukali v svoj prehranjevalni režim in pregledali, kaj vse tekom dneva zaužijete. Vprašanje, ki je na mestu, je ali s takšno obliko hrane svojemu telesu dovajam dobre ali slabe oblike informacij?
Za nameček je tukaj nekaj neravnovesij, ki se lahko pojavljajo ob neprimernem prehranjevanju:
- pomanjkanje encimov,
- neravnovesje mikrobov,
- prekomerna detoksifikacija,
- črevesna prepustnost in
- različne vrste vnetij.
Številne raziskave so pokazale, da lahko preobčutljivost na določeno vrsto hrane škoduje mnogim telesnim sistemom in s tem povzroča številne nezaželene simptome.
Z preobčutljivostjo na hrano je povezanih mnogo bolj ali manj poznanih bolezni: astma in alergije, oslabelost imunskega sistema, spremembe na koži, artritis, padec imunske odpornosti, oslabelost, kardiovaskularne bolezni, spremembe razpoloženja, zaspanost, migrene, ledvične težave ...

Morda se bodo našli nasprotniki in bodo dejali, da kolesarji ne potrebujejo posebnih prehranjevalnih navad, saj je njihova energijska poraba vedno na visokem nivoju, kar posledično zahteva nenehno vnašanje hrane. Vsekakor se strinjam s tem, da kolesarji sodijo v skupino vzdržljivostnih športnikov, katerih energijska črpalka v telesu deluje neprestano in iz hrane črpa telesu potrebna hranila. Ker pa se potrebe telesa po energiji in hrani od posameznika do posameznika razlikujejo in na vse skupaj vplivajo starost, spol, metabolizem, aktivnost, genetski status, je pomembno, da vsak zase poišče sebi primerno vrsto živil.

Skrivnosti ločevalne diete
Ločevalna dieta je način prehranjevanja, s katerim iz svojega vsakodnevnega načina prehranjevanja postopoma izločate tista živila, ki nekako nimajo najboljšega vpliva na telo. Dejstvo je, da smo si vsi pod kožo enaki, pa kljub vsemu vsak potrebuje svojo vrsto načina prehranjevanja, ki mu bo najbolj ugajala in godila. Tako moramo poiskati najboljši način, ki nam ustreza in s katerim bomo lahko vplivali na svoje počutje in posledično zdravje.
Na eni strani so športniki, ki veliko pozornosti posvečajo vnašanju kvalitetne hrane. Po vsej verjetnosti so oni že ugotovili, katera hrana jim ustreza tako z vidika počutja kot vnosa energije. Še vedno pa je preveč takšnih, ki v režim prehranjevanja ne vlagajo kaj dosti truda. Jedo vse povprek in za njih je glavno merilo občutek sitosti in zadovoljstva ob uživanju z morda ne najbolj primerno hrano.

Na kratko se bom ustavil pri slednji skupini in ponazoril njihov dnevni prehranjevalni režim:
Zjutraj, ko vstanejo, nimajo niti 5 minut časa, da bi lahko v miru pojedli zajtrk. Namesto tega hitro odhitijo dnevnim opravkom naproti. Minejo dve-tri ure in želodec se prične oglašati. In že leti v usta prvi rogljiček, morda hamburger ali pa samo kava in s tem nekako za nekaj časa potešijo lačna usta. Dan se približuje popoldnevu, energije skoraj da ni več na vidiku in v možganih se prične oglašati alarm: »rabim hrano, sem brez energije, hitro hitro«. In zopet, oddrvimo v prvo menzo, si tam postrežemo poln pladenj, ki pa je prepogosto sestavljen iz ne najbolj primernih živil (razkuhani makaroni, mastni prelivi, cvrta hrana, sladice, kruh, itd.). Vse skupaj zbašemo vase in tako vsaj za nekaj časa utišamo piskanje alarma. Nato sledijo ure lastnega prepričevanja, da nisem zaspan, da imam veliko energije, da ne grem spat. Da, to se dogaja, ker je vsa tista hrana v vaš želodec prišla prepozno in v preveliki količini naenkrat. Da je vse skupaj lažje, da zopet zbudimo svoje telo, zaužijemo veliko skodelico kave in s tem zabijemo klin v pritoževanje telesa.

Za lažjo motiviranost, da dan preživimo kvalitetno, se veselimo uric kolesarjenja, ki nas še čakajo. Komaj čakamo, da se usedemo na kolo in oddrvimo proti najbližjemu hribu naproti. Še preden se usedemo na kolo, srknemo požirek vode ali dva, da slučajno ne bomo žejni. In ker vse lepo prehitro mine, je tudi kaj kmalu konec našega drvenja s kolesom. Na eni strani smo polni adrenalina, po drugi strani pa malce utrujeni. REŠITEV: Hitro rabim hrano, da si opomorem. Odprem hladilnik, gledam vanj in razmišljam, kaj za hudiča bi pa danes pojedel. V levem kotu zagledam svežo zelenjavo, lososa, kus kus. Vendar me pogled kaj hitro preusmeri na »lepši« del prostora v hladilniku. Vzamem si hrenovke, makarone, ki so ostali še od prejšnjega dne, preliv iz katerega kar dišijo »zdrave« sestavine, majonezo, in da slučajno ne pozabim, še kos torte ali dva. Tako vse skupaj naložim na krožnik, se usedem pred televizor in pričnem uživati v slastni pojedini.

Da ne bo pomote, opisal sem izmišljen prehranjevalni režim, ki se ga morda poslužuje velika večina ljudi. Le ta se lahko razlikuje po potem, da izbiramo druge vrste živil. Kar drži kot pribito, ljudje smo po naravi lena bitja, in vse počnemo po liniji najmanjšega odpora. In ker sem nam prehranjevanje zdi samoumevno, tudi tukaj počnemo na podoben način. Jemo samo zato, da potešimo lakoto in nič drugega, kar je morda veliko bolj pomembno.
In po takšnem načinu prehranjevanja, verjemite, da vam vaš prebavni trakt ni najbolj hvaležen in zadovoljen. Prav zaradi tega se še kako splača potruditi in narediti izbor živil, ki jih boste črtali s svojega jedilnika.

Zdaj razumete problem, na rešitev pa boste morali počakati nekaj dni, ko bomo objavili drugi del tega članka. V njem bo tudi razpredelnica priporočenih in odsvetovanih živil, ob katerih boste lahko malce začudeni.