Zadnje čase se v kolesarstvu veliko omenja t.i. "marginal gains”, drobne pridobitve. Gre za malenkosti v vseh segmentih treninga in opreme, ki spotoma prinesejo kakšen odstotek prednosti. Nekatere spremembe nas lahko konkretno udarijo po žepu, za druge pa lahko sami poskrbimo popolnoma brezplačno. Ob dejstvu, da imamo redno vzdrževano in funkcionalno kolo, obstaja še nekaj trikov, ki vam lahko na dan tekmovanja prinesejo sekundo ali dve.

Veriga

Čista in namazana veriga ne le da zagotavlja, da prestavni sistem deluje brezhibno, hkrati tudi pripomore k manjši izgubi moči. S tem dosežemo, da je trenje, ki ga proizvaja veriga pri obračanju, kar se da majhno.

Če se približujemo pomembni dirki, je zelo priporočljivo preveriti koliko je veriga obrabljena. Zaradi normalne obrabe členov v njih nastaja zračnost, kar povzroča izgubo energije. Razlika med novo in obrabljeno verigo naj bi bila tudi do 10 wattov, kar pa že ni zanemarljivo. Pred dirko ali pa večdnevnim kolesarjenjem (daljša, za prestavni sistem naporna tura) vam priporočam tudi popolno razmastitev verige ter mazanje le z namenskim oljem.



Ležaji

Ležaji so glavno gonilo, da se kolo lahko premika. Večinoma so na kolesih vgrajeni klasični ležaji, ki so cenejši kot keramični, hkrati pa zahtevajo nekoliko manj vzdrževanja. Ker se večini vgradnja dražjih ležajev ne izplača, lahko z majhnim trikom pridobite kakšno sekundo tudi s posegom v že vgrajene.

Iz industrijskih ležajev (koleščki zadnjega menjalnika, obročniki ter gonilni ležaj) odstranite tesnila, da pridete do kroglic v ležaju. Pri tem bodite pozorni, da tesnil ne poškodujete. Mast in nečistoče iz ležajev najlažje očistite z alkoholom in zračnim kompresorjem, lahko pa si pomagate tudi s tako imenovanim “disk cleanerjem”, čistilcem zavornih rotorjev.

Notranjost nato namažite z oljem ali manj viskozno mastjo, ki povzročata manj trenja kot tovarniško vgrajena mast. Tesnila namestite nazaj na ležaj. Pri tem pa imejte v mislih, da takšen poseg zahteva večjo frekvenco vzdrževanja, saj so s tem kroglice v ležajih mnogo bolj podvržene zunanjim vplivom.



Pedala in čevlji

Oziroma ploščice pedal in čevlji so ena izmed treh stičnih točk našega telesa s kolesom. Ker je to edina dinamična povezava, vsako nihanje povzroča dodatne izgube. Pri tem imam v mislih predvsem obrabljene ploščice pedal, ki poleg izgub zaradi dodatnega prostega gibanja, povzročajo tudi nevarnost, da se bo pedalo odpelo na spustu, oziroma bo ploščica pri stiku s pedalom popustila.

Svetujem redno preverjanje ploščic in predvsem stanja nateznosti vijaka na pedalih. V primeru prevelike obrabe je ploščice potrebno zamenjati. Za občutek - tekmovalci v krosu bi jih morali menjati na približno pol leta.


Omenjeni posegi v kolo in opremo so le nekateri izmed mnogih, ki vam lahko prinesejo dodatno prednost pred vašimi tekmeci. Predvsem pa močno vplivajo na osnovno varnost in brezhibno delovanje. Preden se lotite drastičnih sprememb, imejte v mislih, da določene izboljšave prinesejo tudi več vzdrževanja, zato je smiselno narediti kompromise.

Preberi še:
Pero svetuje: Potopna sedežna opora na kolesu za kros
Pero svetuje: Izbira plaščev za tekmovanje

Petra na njegovi športni poti podpirajo: